Managementgoeroe opa: rebranding

Zo nu en dan merk ik dat mijn opa stiekem een managementgoeroe is. Nu we weer in grote getalen bij elkaar mogen komen en er hippe events georganiseerd worden (waar water alleen uit een karaf kan komen waar ook komkommer in zit) zie ik opa prima een inspirerend spreker zijn. Recentelijk gaf hij me inzichten over rebranding.

Want rebranding is hot. In deze veranderende tijden merken we dat organisaties zich anders proberen te positioneren. Of dit nu is voor betere resultaten, een betere match met hun doelen of omdat het budget voor het einde van het jaar op moet, weet ik natuurlijk niet. Maar zeker ook gezien het feit dat ‘digitalisering’ zijn laatste geforceerde duw kreeg tijdens deze pandemie, lijken bedrijven zich toch ook meer digitaal te willen profileren.

En dat brengt mij bij een willekeurige dinsdagmiddag. Mijn telefoon rinkelt en het is een zekere B. Durlinger die mij probeert te facetimen. Het is opa! Dit laat al zien dat opa digitalisering omarmt heeft en er gretig gebruik van maakt. Terwijl we kletsen over ditjes en datjes valt me iets op. Waar mijn ouders nog wel eens de telefoon of tablet in een hoek hebben staan dat hun nekken net wat dikker en hun neusgaten net wat dieper lijken, heeft opa het ruimtelijk bewustzijn van een panoramalens. Hij zit keurig voor de camera, in exact de goede hoek. Opa omarmt digitalisering niet alleen, hij excelleert ermee. Moge les 1 dan over (digitale) rebranding duidelijk zijn: stort je er direct volledig in.

Na ons korte gesprek – opa is een man van veel woorden in het echte leven, niet het digitale – realiseer ik me dat opa al veel langer aan zijn rebranding bezig is. Wij kleinkinderen kenden hem als opa Witje, vernoemd naar de hond (Witje) die hij jaren geleden had. Een sterk merk wat je niet zomaar verandert. Maar opa is inventief en realiseert zich dat zijn audience de meeste brand awareness haalt uit de letter W. En aangezien er niemand in de familie Durlinger is die alcohol vies vindt, was de nieuwe naam al snel in het leven geroepen: opa Wijntje. Geniaal. Grandioos. Les 2 is dan ook dat een rebranding niet altijd rigoureus hoeft, maar wél met oog voor je doelgroep.

Naast de digitale rebranding en het kiezen van een nieuwe naam met behoud van de unieke identiteit, was er nog een derde les die opa me heeft meegegeven. En dat is dat rebranding niet het hele merk omver moet trekken. Er moet een authentiek stuk blijven bestaan. Dat deel moet hetzelfde blijven en herkenbaar zijn, al gaan er nog zeven veranderende merkstrategieën overheen. Want al deze nieuwe paden die opa op 87-jarig leeftijd (!) nog inslaat, doet hij onder het genot van een (net wat ongezond) hapje en een (net wat alcoholhoudend) drankje en onder de begeleiding van een verhaal wat (net wat te) ongeloofwaardig is. En dat is exact zoals wij hem kennen.  

Het mooiste van deze drie lessen is dat hij ze nooit heeft opgedrongen. Hij heeft het gewoon gedaan. Mocht u hem willen boeken als spreker om uw publiek van haar stoel te blazen, dan begrijp ik dat. Ik zal dan ook belangeloos optreden als zijn agent.  

Vorige
Vorige

Stop het hybride vergaderen