De scherpe pen

Op mijn eigen LinkedIn pagina, in mijn boek, als gastschrijver op websites zoals MT/Sprout en via ingezonden brieven schrijf ik over het leven in de kantoorjungle en alles wat die wereld raakt. Hieronder vind je een greep uit die artikelen.

Koen Durlinger Koen Durlinger

Nooit meer gevolgen ervaren

Hoe kan het dat de rijkste en machtigste mensen van onze maatschappij overal mee wegkomen? Dat komt doordat ze handig gebruik maken van kantoorjargon. Na het lezen van dit artikel, kun jij dat net zo goed.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Een bedrijf is als een BBQ

Een goed lopend bedrijf is eigenlijk hetzelfde als eten verzorgen middels een houtskolen barbecue (BBQ). Lees en huiver.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Wees als Blockbuster

Blockbuster ging niet met zijn tijd mee, werd ingehaald door concurrenten als Netflix en ging ten onder. Het verhaal vertelt waarom je vooral niet als Blockbuster moet zijn. Het tegenovergestelde is waar: je moet wél het nieuwe Blockbuster worden.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

De projecten Bermudadriekhoek

De Bermudadriehoek van projecten is iedereen in de kantoortuin bekend: tijd, kwaliteit en budget. Linksom of rechtsom zijn dit de befaamde knoppen om aan te draaien voor ieder project. Maar hoe gaat dat nou in verschillende type ondernemingen in zijn werk?

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Het (management)oog van Sauron

Mensen met smaak kennen de Lord of the Rings trilogie. De slechterik genaamd Sauron is hierin vooral één groot oog. Waar het oog focust, daar stuurt Sauron zijn aandacht, troepen en kwade plannen naartoe. Het Oog van Sauron is echter niet voorbehouden aan de films en boeken. Het bestaat ook in de kantoorjungle.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Minimale inzet, maximaal resultaat

In de kantoorjungle draait alles om het genereren van maximale output met minimale inzet. Ook wel een optimale Return On Investment (ROI) genoemd.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Ik hoor wat je zegt

Er zijn vele kantoorleuzen, jeukwoorden en verzinsels van jargon waar de haren recht van overeind gaan staan. Het befaamde ‘ik hoor wat je zegt’ is er daar absoluut één van. Gelukkig is er een positieve trend gaande om deze leus naar de prullenbak te verwijzen.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Lang leve het middle management

De beste kost bij het koffiezetapparaat is zeiken over managers. In het specifiek is het zogenaamde middle management vaak de klos geweest. Het tij keert voor deze middle managers ten goede: ze worden weer als belangrijk gezien. Dat is maar goed ook.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Kerstborrel etiquette 2023

De kerstborrel heeft een speciale plek in de harten van ons kantoortijgers. Het is de laatste uitlaatklep van het jaar op het werk. Daarom moet je het er goed van nemen. De vraag die dan opkomt: wat is de kerstborrel etiquette? We zetten er zes voor je op een rij.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Kantooretiquette: afscheid nemen

Ondanks dat de gecancelde Marco Borsato in zijn lied claimt dat afscheid nemen niet bestaat, doen we het regelmatig op kantoor. In verschillende situaties gelden telkens net andere etiquette.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Cursus borrelen

Binnen grote bedrijven staat een leven lang leren vaak centraal. Door dit soort slogans (en bijbehorende acties) blijft de motivatie van je kantoortijgers hoog en hun skillset relevant. Tegenwoordig wordt er nogal wat aandacht besteed aan de digitale vaardigheden die nodig zijn. Er is echter een hele andere vaardigheid nodig tegenwoordig: borrelen.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Rustig aan met AI

Kunstmatige intelligentie, of AI afgekort in goed jargon, is hot, hip en happening in de kantoortuin. Bedrijven roepen graag hoe belangrijk ze AI vinden. Wil je tegenwoordig als bedrijf echt uniek zijn, dan doe je helemaal niets met AI. Dat beveel ik dan ook van harte aan.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

De perfecte out-of-office

De vakantieperiode is weer in aantocht. Dat betekent verlaten kantoorpanden gedurende juli en augustus in combinatie met een stortvloed aan automatische antwoorden als je een mail verstuurt. Dat brengt ons bij de vraag: hoe maak je het perfecte automatische antwoord? De ultieme out-of-office? Nou, dat is heel simpel met deze zes stappen.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Verplicht naar kantoor

Vroeger was alles beter. Daarom gaan we weer verplicht faxen, moeten vrouwen weer terug naar het aanrecht, wordt roken op de werkvloer de norm en speculeer je met het geld van je klanten om als bestuurder als een God in Frankrijk te leven. Als kers op de taart was er vroeger ook maar één plek waar je werkte: op kantoor. Dus willen bedrijven dat weer verplichten aan het personeel.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Organisatorische constipatie

Het is een fenomeen wat vaak voorkomt in de kantoorjungle: organisatorische constipatie. Het is het gevolg (en volgens sommigen paradoxaal genoeg ook de oorzaak) van de stroperigheid in de grote corporate. En nog erger: het lijkt ingebakken te zijn in ieder groot bedrijf. Maar hoe komt dat? En hoe kom je ervan af?

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Er is geen personeelstekort

Dit is geen fake news in tijden waarin we zelfs gedurende komkommertijd overspoeld worden met slecht nieuws. Het is ook geen pr-stunt van de Algemene Werkgevers Vereniging Nederland (AWVN) om de collectieve salarisverhogingen te remmen. Het is een feit: er is geen personeelstekort.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Stop het hybride vergaderen

Het hybride werken wordt met open armen ontvangen. Werkgevers prijzen zich gelukkig want het dure pand hoeft nog maar voor de helft gehuurd te worden. Werknemers genieten van het draaien van wasjes gedurende het thuiswerken. Hybride werken kent alleen maar voordelen. Op dat ene grote nadeel na dan: hybride vergaderen. Daar moeten we per direct mee stoppen.

Meer lezen
Koen Durlinger Koen Durlinger

Managementgoeroe opa: rebranding

Zo nu en dan merk ik dat mijn opa stiekem een managementgoeroe is. Nu we weer in grote getalen bij elkaar mogen komen en er hippe events georganiseerd worden (waar water alleen uit een karaf kan komen waar ook komkommer in zit) zie ik opa prima een inspirerend spreker zijn. Recentelijk gaf hij me inzichten over rebranding.

Meer lezen