Minimale inzet, maximaal resultaat

In de kantoorjungle draait alles om het genereren van maximale output met minimale inzet. Ook wel een optimale Return On Investment (ROI) genoemd. Behalve dat iedere business case zo is opgebouwd, is het ook een mooi mantra voor het werkethos van de kantoortijger. Gelukkig bied ik een steuntje in de rug om dit ethos kracht bij te zetten.

Het draait namelijk om het binnenharken van de salarisstrook – maximale output – zonder daadwerkelijk veel te doen – minimale input. Naast het gebruik van kantoorjargon is er een set aan zinnen in ieder overleg te gebruiken, die exact dit doel realiseert.

Slides

Tijdens een presentatie of overleg is het altijd goed om te vragen of de slides worden rondgestuurd. Zo lijkt het alsof je het geheel nog eens na wil lezen of zelfs breed wil verspreiden. Je lijkt betrokken. Als je dit vraagt aan het begin van het overleg dan moet de presentator wel ja zeggen, want waarom zou dit niet gebeuren? Dan kun jij wanneer het jou uitkomt die ene management summary slide lezen. Zodat je dit overleg uit het raam kunt staren.  

Acties en notities

Vraag aan het begin van een overleg direct wie notuleert en acties bijhoudt. Dan hoef je dit zelf niet te doen. Jij bent immers het orakel van Delphi dat de medekantoortijgers in de meeting vertelde om dit te gaan doen. Vervolgens is het goed om na iedere overduidelijke actie met kracht te vragen ‘voor wie is deze actie nu?’ Ook dan geldt: jij vraagt het, dus jij kunt het niet zijn. 

Stakeholders

Om werk uit te stellen en immens wijs te lijken, vraag je altijd of alle stakeholders goed zijn meegenomen. Het maakt niet uit of dat al gedaan is. Het laat zien dat jij denkt aan het belang van iedereen. Jij staat boven de materie en boven de mens. Daarbij dwing je anderen – vooral niet jezelf – om na te gaan of echt álle stakeholders aligned zijn omtrent dit onderwerp. Dat duurt weer even, of het blijkt dat er iemand toch van mening is veranderd waardoor het hele feest niet doorgaat. Geen werk voor jou, wel resultaat.

Deepdiven

Voordat er een beslissing gemaakt kan worden, waar mogelijk acties uit voort komen, moet er eerst nog langer nagedacht worden. We willen niets overhaast doen, toch? Laten we eerst nog een deepdive organiseren. Een brainstorm houden. Een offsite aan wijden. Of een outside-in-view en second-opinion inwinnen – het liefst van duurbetaalde consultants. Alles om uit te stellen.

Appeltje eitje

Bovenstaande set aan zinnen kan ongelimiteerd gebruikt worden. Vaak zelfs meerdere keren op een dag tijdens verschillende overleggen. Je gaat er waarschijnlijk zelfs de illusie mee wekken dat je een slimme kantoortijger bent. Op die manier weet jij met minimale inzet je maximale loonstrook te halen. Een keurige ROI mede mogelijk gemaakt door De Stuurgroep. Ons rekeningnummer voor de commissie is op te vragen.

P.S. Voor alle lezers die het concept sarcasme niet kennen organiseren we graag een duurbetaalde heidag om dit concept uit te leggen.

Vorige
Vorige

Het (management)oog van Sauron

Volgende
Volgende

Ik hoor wat je zegt