Wees als Blockbuster

In menig semi-interessante managementcursus komt het verhaal van Blockbuster voorbij. Blockbuster ging niet met zijn tijd mee, werd ingehaald door concurrenten als Netflix en ging ten onder. Het verhaal vertelt waarom je vooral niet als Blockbuster moet zijn. Maar het tegenovergestelde is waar: je moet juist wél het nieuwe Blockbuster worden.

Teloorgang

Allereerst een korte geschiedenisles voor iedereen die niet meer weet wat een DVD is. Blockbuster verhuurde DVDs, CDs, games en vele andere zaken. Door de opkomst van digitalisering en specifiek streaming – waarin zij niet of mondjesmaat meegingen – kwamen ze achter te liggen op de concurrentie. Uiteindelijk trokken grote investeerders zich terug en ging het bedrijf ten onder. Waarom zou je dan in godsnaam het nieuwe Blockbuster willen worden?

Uniek en groot

In dit verhaal wordt te makkelijk vergeten hoe innovatief Blockbuster in zijn tijd was. Hoe snel het bedrijf wist te schalen en naamsbekendheid verwierf. Het werd een grote (internationale) speler met een onwijs duidelijk en sterk merk. Het Blockbuster-logo werd zelfs een indicatie van de tijdsgeest. Het wordt in films gebruikt om aan te geven wanneer de film zich afspeelt. En in menig managementcursus of consultancy-praatje komt het bedrijf terug.

Nee, het bedrijf ging niet mee met zijn concurrenten en technologische ontwikkeling. Maar het bleef trouw aan datgene waar het voor stond en de herkenbaarheid is anno 2024 nog steeds groot.

Met andere woorden: het was een uniek en ontzettend herkenbaar bedrijf, wat in zijn tijd groots en aantoonbaar was. Dat wil je voor jouw bedrijf toch ook?

Gezonde roulatie met kleur

Ieder bedrijf gaat uiteindelijk de fles op. Natuurlijk zijn er giganten die je niet meer zo makkelijk omlegt – Google leest mee – maar in feite is het gezond dat er een roulatie van bedrijven is. Nieuwe bedrijven komen op en nemen het stokje van de oude bedrijven over. En zo verder en zo voorts. Het is een groot ecosysteem en gedraagt zich dus ook zo.

Je wil als bedrijf dan een speler zijn – in de relatief korte tijd die je gegund is – met kleur op de wangen. Een bedrijf wat ergens voor staat. Niet het grijze-muis-bedrijf wat maar een beetje voort kabbelt. Het bedrijf wat links en rechts met wat trends en hypes meegaat om zijn eigen leven onnodig (en roemloos) te verlengen.

Blockbuster van onze tijd

Kies er dus voor om de Blockbuster van onze tijd te worden. Een bedrijf met een duidelijke doel en missie, waar het stoïcijns aan vasthoudt. Laat je inhalen door kunstmatige intelligentie, quantum computing en alle andere technologische revoluties. Want jij bent druk bezig met je te focussen op datgene wat jij het beste doet.

Zo toon je aan dat je het grotere plaatje in het ecosysteem ziet. En deze dynamiek waardeert. Dat je kleur op de wangen hebt en je logo misschien hét symbool van de jaren 2020 wordt. Wie weet maakt er dan ook iemand een case study over jouw bedrijf.

Met opgeheven hoofd heb je dan je bedrijf geleid. En met opgeheven hoofd trek je de voordeur, uiteindelijk definitief, achter je dicht.

Vorige
Vorige

Een bedrijf is als een BBQ

Volgende
Volgende

De projecten Bermudadriekhoek